Stare, dobre klasyki

Rynek motoryzacyjny cieszy się nadal dużym zainteresowaniem. Co prawda, postępujące zmiany klimatyczne, smog i korki w dużych miastach, hałas i spaliny mogą być dla wielu niepokojące i uchodzić za poważne wady mobilnego i zmotoryzowanego społeczeństwa. Jednakże systemy społeczne, które obecnie utrzymują się w wielu miejscach na świecie, zdają się wręcz wymuszać to zainteresowanie i zapotrzebowanie. Trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie w dzisiejszym świecie bez sprawnego, nowoczesnego transportu.

Na rynku można znaleźć obecnie bardzo dużo marek samochodowych. Wybór jest naprawdę duży, jednak ogromną popularnością nadal cieszą się sprawdzone marki, które od lat cieszą się całą rzeszą fanów. Tylko czy aby na pewno przy wyborze wymarzonego samochodu kierujemy się względami wyłącznie praktycznymi? Istnieją wyraźne przesłanki co do tego, by twierdzić, że utylitaryzm wcale nie jest najważniejszym czynnikiem zachęcającym do zakupu samochodu (a przynajmniej nie u wszystkich). Samochód to nie tylko środek transportu. W założeniu służy właśnie temu i to jest jego główna funkcja, jednak w szerszym ujęciu jest też wyznacznikiem społecznego statusu, prestiżu, czy gustu, smaku i wyrafinowania. Tak naprawdę może pełnić różne funkcje, takie, jakie ludzie będą chcieli mu nadać.

Kultowe samochody

Przykładami kultowych, niezwykle popularnych marek samochodowych może być BMW czy też Audi. Obie zostały założone na początku XX wieku przez niemieckich przedsiębiorców. Czemu tak właściwie zawdzięczają swoją popularność? Mogły zdecydować o tym dobre rozwiązania techniczne, które w czasie powstania marek odegrały znaczną rolę w pokonywaniu konkurencji. Być może to odpowiednio dobrana strategia marketingowa lub splot szczęśliwych zdarzeń sprawił, że marki te, czy inne im podobne, okazały się hitem rynku i pozostają nim do dziś. Można zatem stwierdzić, że choć oczywiście najważniejszym czynnikiem przy wyborze samochodu wydaje się być stan techniczny i ogólna sprawność, to jednak nie można pominąć ważnego, może nawet dominującego, znaczenia jego marki. To właśnie ona jest swego rodzaju wisienką na torcie, gwarantuje przynależność do grona szczęśliwców, mogących pozwolić sobie na luksus i prestiż, poparte wieloletnią historią. Różne marki samochodów mają swoich koneserów i wiernych fanów, którzy mogą spotykać się na zlotach ich ulubionych marek. Niektórzy otwarcie przyznają, że kupili jakiś model samochodu głównie ze względu na jego markę i historię z nim związaną, a niekoniecznie dlatego, że najlepiej nadają się do jazdy, są wygodne, ekonomiczne i zapewniają komfort jazdy. Te względy oczywiście również brane są pod uwagę, ale nie dla wszystkich i nie w każdych okolicznościach odgrywają najważniejszą rolę.

Motoryzacja ciągle stabilnie stoi na wysokim poziomie i dynamicznie się rozwija. Jednakże sprawdzone, popularne modele ciągle nie wychodzą z mody. Z pewnością świadczy to o ich dobrej jakości, a przy tym być może o dobrej strategii marketingowej, użytej w celu wypromowania i spopularyzowania ich.